A Káli-medence
Számos régmúlt kutató írásaira hagyatkozva szeretném felidézni múltunk.
Hamvast
idézem: „Ez nem a Kárpát-medence. Mintha a Karszton átnyúlna, ez az Adria
fehérebb, tisztább, világosabb és melegebb tája... A táj északnak háttal áll, arccal a tenger és
Róma felé... nem véletlen, hogy a helyet a rómaiak oly könnyen foglalták el és
oly természetesnek tartották, hogy Pannónia a birodalomhoz tartozik."
Római villák
romjai, szőlőmotívumos faragott kövek, a felszínen található pénz és cserép edények maradványi
mutatják, hogy kedvelt vidéke volt ez az antik Pannónia Provinciának. Kertünkben fellelt pénzérme, Consztantinusz, örök emlék maradt.
Már ekkor
buzgott a kékkúti Theodora forrás, amely ma is e néven adja fenséges gyógyvizét.
Ez volt a medence első virágkora.
A
népvándorlás átvonuló népei után a honfoglaló magyarok egyik vezére, Kál Horka
települt meg itt nemzetségével, a 890-es években. Azóta a magyar népesség
folyamatos. A medence peremén körben épült kis falvak az ő nevét viselik:
Köveskál, Szentbenedekkál (Szentbékkálla), Mindszentkál (Mindszentkálla),
Örskál, Szentvidkál, Kerekikál, Sóstókál, Töttöskál, Kiskál, Jukkál.
A Kálok
központi vára a síkból kiemelkedő Kereki dombon feküdt, ahol fel is tártak egy
X. századi temetőt. Helyi hagyomány szerint itt gyülekeztek az ősmagyarok
nyugat-európai hadjárataikra; tény, hogy ezek egyik vezére, a 995-ben
Augsburgnál megölt Bulcsú, Kál fia volt.
Középkor:
a második virágkor. A falvak szinte összeértek, 2-3 kilométerenként kicsi
templomok épültek, ezek fele újra áll, fele rom. A sóstói pusztapalota, a
velétei palota, ahol Kun Erzsébet királynő is megfordult, a salföldi pálos
kolostor romjaikban is fenségesek.
A békés
századoknak a török háborúk vetettek véget. A Káli-medence, mint Csobánc
várának előtere, 150 évre a frontvonalba került. A számtalan rajtaütés után,
Csobánc 1554-i sikertelen ostroma alkalmával a falvakat felégették, a kolostorokat
lerombolták.
Tovább romlott a helyzet 1561 után, amikor török kézre került
Hegyesd vára. „A falvak lakói, ha tehették, elfutottak, mert akit a török
megfoghatott, karóba húzatta, vagy egyéb halállal gyilkolta"-írta ekkor
Gyulaffy László, csobánci kapitány.
A maradék nép kétfelé adózott, a magyar
hajdúk is sanyargatták őket. Ezekben az években pusztult el a Kál nevű falvak
fele. 1683-ban a közelben vonult a török sereg Bécs alá. A felszabadító
háborúk, majd a Rákóczi-szabadságharc 1711-ig állandósították itt a háborút,
hadak vonulását.
Csak ezután
kezdett újjáépülni, újratelepülni a medence. A harcok emlékét a romok őrzik, a
kollektív nemességet nyert községek: Monoszló, Balatonhenye, Köveskál és
Kővágóörs kardos-oroszlános címerei és a máig élő nemesi öntudat.
100 békeév
elég volt, hogy a Káli-medence újra földi paradicsom képét mutassa. Az 1800-as
évek közepe a harmadik virágkor. Tetejükig megművelt gyönyörű szőlőhegyek,
juhnyájakkal teljes legelők, népes-iskolás falvak, nagy tehéncsordák, kondák. Kővágóörs
és Köveskál mezővárosi rangot nyertek. Itt és Szentbékkállán országos vásárokat
tartottak.
A lakosság
száma 1851-ben: Balatonhenye
742, Mindszentkálla 460, Kékkút 315, Szentbékkálla 642, Kővágóörs 1699,
Monoszló 607, Köveskál 1142, Salföld-Kisörs 396.
Kővágóörs
ekkor az egész balatoni borkereskedés központja, jelentős zsidó lakossággal,
céhes iparral, boltokkal, városias főutcával. A templomdomb egymás sarkában
álló katolikus és evangélikus temploma, a szomszéd dombon emelkedő klasszicista
zsinagóga, az evangélikus algimnázium méltóságteljes épülete, a portákat
szegélyező magas kőbástyák, támfalak, a településnek nem csak városi, de
várszerű megjelenést adtak. Minden ház kőboltos, oszlopos-tornácos. Homlokán
vakolatdísz címer, a szobákban gyakori a freskó, általános a gyönyörű szemes
vagy táblás cserépkályha.
Hasonló
képet nyújtott a többi nemes község is. A nemesség itt általában protestáns:
Monoszló, Henye, Köveskál református, Kővágóörs evangélikus. A katolikus
jobbágyfalvak (Szentbékkálla, Mindszentkálla, Kékkút, Salföld) házai valamivel
szerényebbek, de a század végére a különbségek kiegyenlítődtek, a vallási
különbség pedig sohasem jelentett viszályt.
A Káli-medence igen hamar és
egységesen polgárosult, beállt egy parasztpolgári életforma és ízlés. Mindenütt
népes felekezeti iskolák, színjátszó-körök, bálok, majálisok és élénk
egyesületi élet mutatta a helyi kultúra fejlettségét.
Bár a két
világháború sok hősi halottat követelt, a nyilas, majd a kommunista uralom
sújtotta e tájat három olyan végzetes csapással, melynek eredménye csak a török
időkhöz fogható. 1944-ben elvitték és megölték a zsidó lakosságot. Az 1950-es
években megindult az erőszakos tsz-szervezés, amely az önálló gazdákat
veréssel-megfélemlítéssel bérmunkássá alacsonyította. Kezdetben minden faluban
külön tsz alakult, majd ezeket nagyüzemekbe vonták össze. Az emberek idegen
parancsra, buszon utaztak távoli munkahelyekre. Az eredmény: a föld megutálása,
tömeges elvándorlás. Voltak, mint mindenütt "kulákok" a rendszer ellenségei, tűzzel vassal védték megérdemelt birtokukat, ősi hagyatékukat, megbélyegezve. Küzdelmes harcok árán, talpon maradtak, nagyobb birtokkal rendelkezők, cselédeket vendég munkásokat is képesek voltak ellátni. Idővel vagy beolvadtak, vagy ma is büszkén viselik kitartásukat. A veszprémi püspökség birtoka is hasonló volt. A délnyugati lejtőn virágzó gazdaság, vagy talán szőlészet a legfinomabb bort szállította a veszprémi püspökségbe, de még a "munkásbor" is finomabb volt bármely lőrénél, talán évszázados hagyomány, talán csak egy megmaradt birtok, de múltja van és volt. Nem véletlen, hogy már a rómaiak is az istenek borának tekintették!
A harmadik
csapás az 1973-as úgynevezett „településfejlesztési koncepció" volt. A
falvakat összevonták és hozzácsatolták az újonnan kinevezett Balaton parti
központokhoz:
Monoszlót
Zánkához, Salföldet és Kisörsöt Badacsonytomajhoz, a többit Révfülöphöz. Olyan
történelmi mezővárosok, mint Kővágóörs és Köveskál, pusztuló külterületté
váltak. Megszűntek a helyi tanácsok, bezárták az iskolákat, boltokat. Ezzel
párosult a nagyüzemi mezőgazdasági technika pusztítása: a földek, kutak
elnitrátosodtak, vízvezeték és csatornázás nem volt. A propaganda a
falusi életet maradinak, a városit haladónak kiáltotta ki, az elköltözést
kedvezményekkel támogatták.
Az eredmény:
a 70-es években a Káli-medence szinte egész ifjúsága elhagyta szülőföldjét és
Tapolca betonblokkjaiba vagy a Balaton part szűk lakótelepeire költözött. Az ősi
házakban csak öregek maradtak, a bástyák, falak omladozni kezdtek, a pompás
kerteket-szőlőket felverte a gaz és a Balaton part idehordott szemete. Akik maradtak bíztak és hittek őseik hagyatékában az elidegeníthetetlen múltban. A
legszomorúbb példák: Kisörsnek 1960-ban még 601 lakosa volt, 1990-ben egy. Salföld
1851-i 396 lakosa 1960-ra 272 főre olvadt, ebből 1990-re hetvenen maradtak.
Hasonló romlást mutattak az épületek és szinte egészen eltűnt az állatállomány.
Ám minden
rosszban volt valami jó. Mivel a kommunizmus a Káli-medencét kihalásra szánta,
nem rakta tele betonkockákkal, szennyező ipartelepekkel. A régi házak csak
beroskadtak, de nem tolta el őket a buldózer. A táj archaikus képe, ha sérülten
is, de megmaradt. Itt megállt az idő, és ami hátrány volt, előnyre fordult. A
hűséges nép a szőlőbe-borba-hitbe kapaszkodva megőrizte lelkét, a hely
szellemét.
Napjainkban újra felkapott lett a vidék, betelepülő idegenek vették magukra a felelősséget az ősi kultúra, hagyományok őrzésében, újra élesztésében. Az őslakosság kezdetben horgasztott fejjel vette tudomásul a változásokat, ma büszkén vállalják, mert kipusztítani nem, újraéleszteni frissíteni lehet a régi vérvonalat. Az idegenforgalom fellendítette és lehetnek napjaink a negyedik virágkor.
Ha képem hamis, mit lefestettem, bocsájtsátok meg nekem, nem tudok elfogadhatatlanul élni, hiszen gyermekkorom világa volt. Gyermekkorunkban nem maradt más, mint élni az akkori jelent, kutatni a múltat, ami szóbeszéd, talán a valós világ volt, más, mit legendáknak képzeltünk, de legendákká váltak...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése