Kereki
Egy kis sziget életemben, egy kis sziget a szívemben, közel hozzám és mégis távol. Sokan mondják, kis vulkáni "böfögés" lehetett.
A
késő bronz kora vaskori földsánccal körülvett földvár tövében áll a jó állapotban
lévő templomrom. A terület a honfoglaló Kál-Horka szálláshelye lehetett,
valószínű, hogy a Horka nemzetségbe tartozó Bulcsú vezér is innen indult
kalandozó-portyázó hadjárataira.
Konsztantinosz
bizánci császár 950-es években írt művében, valamint XIII. és XIV.
századi
magyar krónikákban egyaránt találunk utalásokat Kál Horka ill. fia,
Bulcsú
személyére, ezért feltételezhető, hogy Kál Horka az Augsburgnál 955-ben elesett Vérbulcsunak, a vezér apja vagy nagyapja volt. A
leírásból azt
is megtudhatjuk, hogy Bulcsu, a Horka Kálinak a fia, és hogy a Káli
tulajdonnév, a Horka meg méltóság, valamint a „Jila is, amely nagyobb a
Horkánál . Ezt követően a türköknél - akkoriban így is nevezték a
magyarokat -
fennálló uralkodói rangsorról ekként ír: „Első feje az Árpád
nemzetségből
sorban következő fejedelem, és van két másik is, a Jila és a Horka, akik
bírói
tisztséget viselnek .
Géza
fejedelem németbarát politikája miatt a Káli-medence környékén élő Vérbulcsú
nemzetséggel megromlott a viszonya. Ezt tetézendő, az addigi trónutódlási
renddel szakító Géza fejedelem 997-es halálát követően, a jogos utódot, Koppány
herceget félreállítva,
saját fiát, Vajkot tette meg utódjául. Egyes vélemények szerint a lázadó
Koppány is a Kál-Vérbulcsú nemzetséghez tartozott, és ennek következtében a
hatalomért vívott harcában alulmaradt nemzetség szállásbirtokait Szent István
király elkobozta és saját királyi, királynéi birtokaihoz csatolta. Ezt követően
a területen királyi jobbágyok éltek. Kerekikál
falu első okleveles említése Kerekykaal írásmóddal 1292-ből maradt ránk.
Nevének egyik tagja, a Kál, minden bizonnyal a Kál nemzetségtől eredeztethető.
A Kereki vagy a középkorban erdő jelentéssel is bíró kerek szavunkból ered,
vagy egyszerűen csak a kerek kis vulkáni kúpot írja le, amelyen a falucska
állt. A falu temploma a XIII. században épült. Zömében birtoklástörténeti és
egyházi dokumentumokra támaszkodva elmondható, hogy 1296-ban III. András király
a veszprémi püspökségnek adományozta Kerekikál birtokot. A rovásadó
összeírásokból az is kiderül, hogy a falut nagyrészt egyházi nemesek
(praeqlialistak) lakták, feladatuk a veszprémi püspök birtokainak katonai
védelme volt, melynek fejében birtokhoz, és országosan nem, csupán helyben
érvényes nemesi ranghoz jutottak. Később a kapornaki apátságnak is voltak itt
földjei. A püspökség összeírása szerint a település papja 1333-1334 években
Balázs. 1341.
április 15-én I. Károly uralkodó valamennyi Kál-völgyi birtokát, így Köveskáli,
Szentbékkállai és Mindszentkállai boradó kondicionáriusait és udvarnokait adta
cserébe a veszprémi káptalannak és a püspöknek Tátika vára és tartozékai
fejében. A fehérvári káptalan által 1341. május 3-án kiállított jelentés
szerint azonban a Kál-völgyi iktatás nem sikerült, mivel az előbbi három falu
mellett a Kerekikáli és Töttöskáli népek is nemeseknek, illetve királyi
jobbágyoknak vallották magukat, továbbá voltak, akik egyenesen nemesítésről
szóló oklevelet tudtak bemutatni: A korábban már említett, 1341-ből származó
oklevélátírások feltehetően ebben az összefüggésben, a veszprémi káptalan
kezdeményezésére a Kál-völgyi falvak lakosainak uralkodói joghatóság alól
egyházi függőségbe kerülésük idején keletkezhettek, igazolván a kanonokok
korábbi jogait a területhez. A szentbékkállai, feltehetően püspöki birtokrészen
élők státuspere tovább folytatódott 1346-ban, amikor többen is országos
nemesnek vallották magukat, így próbálván kihátrálni a számukra kedvezőtlen
fejlemények, vagyis az egyházi függőségbe kerülés alól. 1382-ben végül a püspök
végrendeletben nyert adományt Szentbékkállára. 1511-ben az
éneklőkanonoki javadalomra vonatkozó vizsgálat folytatását rendelte el Nágocsi
Gáspár kántorkanonok kérésére Beriszló Péter, a veszprémi püspökség
helynökkormányzója, 1512-től a veszprémi egyházmegye püspöke. A Sóstókálnál is
említett tanúmeghallgatási jegyzőkönyv szerint a veszprémi kántort Kerekikálon
is megillette a tizedek negyedének a fele, vagyis a tizednegyedből a plébánosi
fél-tizednegyed mellett a kanonokoknak járó fele rész egésze. 1548-ban a
török fölégeti a környéket, mely a pusztulását okozta a falunak és a
templomnak. Ugyan lakossága a vész elmúltával rövid időre visszatelepül, de
1595-től teljesen lakatlanná válik. Később nem települt újjá. Az 1800-as
évek során a templom maradványait vincellérházzá alakították át, de a II.
világháborútól ismét elhagyott. A templom szentélye a hajóval egy szélességű,
keletelt, egyenes szentélyzáródású. Valószínűleg a Déli oldalon lehetett a
bejárata. Északi és Nyugati fala jó állapotban áll. Nyugati oldalán kegyúri
karzat volt.
Bár
megmaradt falai igen jó állapotban maradtak, de erősen körülveszi és benőtte a bozót, körbenézni nehéz és körülményes.
Apáink
mondták a dombhát délnyugati részén mindig elolvadt a frissen esett hó.
Akkor nem tudhatták, mindez miért történt. Talán ma sem tudjuk, de
beolvadt a köztudatba, hogy létezik a keriki Theodora ásványvíz.És létezik szívemben, mert számomra Mindszentkálla része volt...
Nem gondoltál még rá, hogy megírd a Káli-medence történetét ?
VálaszTörlés…Mikor arra biztattok írjam meg a káli medence történetét, nem gondoltam és nem is célom, nem az én hivatásom. A múlt emlékei, származásunk mindig érdekeltek, lenyűgöztek. Hogy ott élhettem fiatalságom, kutatói ösztönöm, gyermeki vágyaim arra ösztökéltek, hogy írjak, írjam meg mindazt, amit öregkoromig gyermekeimnek nem tudtam átadni. Azt az élményt, mit nekem a káli medence nyújtott. A rajongásom szeretetem nem véletlen, a szülői neveltetés, az ott élő emberek örök megbecsülése szeretete, kitörölhetetlen emlékek. Életutam egy része köt Mindszentkállához, hiszen ’52-ben Padragon születtem, szüleim a falu szülöttjei voltak, évszázadokra visszanyúló vérvonal. Talán ’58-59 után érezhettem magam Mindszentkállainak. Addig csak, mint hazalátogató kisgyermek, szüleim bicikli vázán utazó, a természetet csodáló kisemberke. Hogy mégis ezt vallom szülőfalumnak? Itt születtek kistestvéreim, a gondoskodás jelentős része rám hárult, boldogan tettem, mert kipattanó tudatuk, létük az én kis csecsemő koromat is idézték. Írásimban sokszor hivatkoztam a csínytevésekre, a boldogság pillanatainak megélésére, de minden rendszertelen, agyamban kipattanó gondolatok, emlékek rögzítése. Ez olyan, mint egy mesekönyv, várod a végét, de mindig egy újabb történet jön és azt hiszed végtelen. Kényszerre soha nem tudtam és nem is akartam írni, olyan, mint egy tiszta vizű forrás, nem mondhatod neki, most jobban bugyogj, most több vizet adj, csak mindig annyit, amit erőd a természet megenged. ’66-ban búcsúztam falumtól, várt a főváros, a középiskola a nyüzsgés, számomra ismeretlen világ. Szentimentális lelkem már akkor is mesélt, mindenkinek, aki hallani akarta. Azt mondták alultáplált, csenevész fiúcska voltam, aki nem bírja a kihívásokat. De a hitem, belső erőm a lelkem akkora volt, hogy nem ismertem lehetetlent. Első évben kudarcok értek, aki csak tehette bántalmazott, megalázott, de anyám szavai jutottak eszembe, a szemeid igézők, a kisugárzásod óriási, őrizd meg, mert egész életedben segítségedre lesz. Így hát szembenéztem minden kihívással, a tudásszomjam, hogy több lehetek, mint egyszerű szántó-vető paraszt fiúcska, múltam soha nem feledve szégyellve, tanultam könyvekből, szavakból, tettekből. Aztán Veszprém, majd Kecskemét főiskola, vissza Veszprém és talán már életem végéig Veszprém. Szülőhazám Magyarország, otthonom Veszprém, mégis ami legjobban köt, az a néhány év, Mindszentkálla. Olyan szépen cseng e szó, hogy gyomrom összeszorul, hacsak a nevét hallom…
Törlés